SNÖ!

(på fotot står jag i fönstret på Husses gamla jobb, på span efter snön. Numera spanar jag genom köksfönstret hemma på gården)

Igår kväll kom det, fullt med snö på hela gården. Först förstod jag ju inte ens varför det var så kallt om tassarna, och backade in igen över tröskeln. Men Husse tog ett stadigt tag i kopplet, så det var bara att följa med. Tänk - efter bara ett par steg kom jag ihåg det - SNÖ! Härlig, vit och ren. Överallt låg den vit på marken och lyste upp hela gården. Svansen började gå utan vidare, för vinter - det gillar jag skarpt.

Nu kom det inte så mycket förstås. Det gick inte ens att köra ner nosen och frusta, för då bet man i gräset direkt. SUCK, synd att det inte fortsatte snö.
Men Matte, hon surade i soffhörnet hela kvällen. Vinter är inget för henne. Fryslort!
Själv tycker jag det är KUL med snö, om den nu bara vill stanna kvar. Men det dröjer väl. Idag är Matte glad igen, för solen skiner och varenda snöflinga har regnat bort i natt. Det ser nästan ut som sensommar därute, OM man inte sticker ut näsan och fryser om den, eler OM man inte kollar in alla löv som singlat ner över gräsmattan.

Matte och jag gick på promenad idag. Då kom TRISSAN hem i granngården, och vi gick dit! Underbart att busa lite med kärestan. Vi sprang varv på varv runt runt på granngården, tills Matte ville gå hem igen. Hon är så god i lukten, Trissan, så nu är jag KÄR igen. Kanske ska hon flytta hem från sommargården för vintern nu? Då blir det många lekar på våra gårdar här i höst, i snö och slask och lervälling och gamla löv och... Det blir KUL, tycker jag, men vad Matte tycker... Det är mera tveksamt.
Jag säger bara det, vad som helst bara jag slipper bada!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0