Biten av kakuro

Ja just det!
Är det därför jag har blivit förkyld också? Kanske det är någon slags virus som slår till en när man som bäst är inne i ett räkneproblem? Eller så blev jag först förkyld - sedan biten.
SÅ är det nog. Kakuro - detta synnerligen intrikata pussel med siffror.

Koncentrationen blir total. Hjärnan töms på allt annat. Ja effekten blir nästan som att läsa en riktigt bra bok! Fast det arbetas väldigt där inne i hjärnkontoret. En stund (läs 1 timme minst för tiden rinner iväg) med sammanbitet grunnande och jag känner mig helt avslappnad. (Eller slut?)

Jag kan ju inte tro annat än att det är nyttigt. (Om man räknar bort att det stjäl tid.) Kanske det kan ha effekt på åldrandeprocessen? Varför har ingen tänkt på att studera detta? Nu för tiden ska man ju kunna träna sin hjärna i förväg med små övningar så att man slipper bli senil. Eller åtminstone skjuter upp det hela några tiotal år.
Men kakuro då ? Och tja, sudoku också vet ja! Snacka om träning.
Vi skulle ju kunna börja med att dela ut lite pussel till våra åldringar? Tillsammans med korsord då förstås.
Tidsfördriv. Javisst är det det. Men om man nu råkar ha åkt på en förkylning och inte orkar så mycket mer?

Nu får jag erkänna att den just håller på att gå över - men KAKURO - det går aldrig över!
När jag blir gammal ska jag ägna mig åt mängder av sifferpussel och korsord och sådant. Eller... så fortsätter jag skriva berättelser, noveller, böcker, dikter, sånger osv. tills jag trillar av pinn.

Fast Kakuro har man ju alltid tid med ändå. En liten en om dan i alla fall. Det tar inte så lång tid.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback